Hooggevoeligheid

HOOGGEVOELIGHEID

Hoogsensitief persoon/ HSP
Dat is een hele mooie eigenschap maar kan voor jou allemaal extra prikkels zijn en vind je misschien helemaal niet positief.

En om hier beter mee om te gaan kan ik jou hierbij helpen. Helpen om je de dingen weer te overzien, om je rust weer terug te krijgen.
Daar is wandelen ook een fijne manier van om in de natuur te zijn, je hoofd te legen die zo vol kan zitten.

Klik hier voor een test om te kijken of jij het ook hebt.

Als je het hebt (iedereen heeft er wel iets van, maar de een meer dan de ander) moet je soms dingen laten gaan, je rust nemen. Als HSP-er heb je zulke mooie eigenschappen! Maar om er mee om te gaan in deze drukke wereld is niet altijd makkelijk.
Hieronder heb ik een paar tips die iedereen wel kan gebruiken maar speciaal voor HSP vrouwen.

Zet jezelf op een informatie-dieet.

Elke dag verwerk je informatie die je niet allemaal nodig zult hebben. Op internet lees je te veel en is er zoveel te lezen.
Leer meer kritisch te zijn over de bronnen en meer vertrouwen in jezelf als een moeder zal zeker meer rust geven bij jezelf en in huis. Als je eenmaal meer vertrouwen in jezelf hebt als moeder ben je niet meer afhankelijk van externe bronnen die (het goed bedoelen) vol informatie bevatten hoe je het beter zou kunnen doen.
Je bent niet perfect als vrouw (al zou je dat soms wel willen want we lezen natuurlijk ook op “social media” pagina’s van andere vrouwen waar het “lijkt” alsof het daar wel perfect gaat) en als je een moeder bent zullen je kinderen natuurlijk druk zijn als ze thuis komen van school en rond etenstijd en lukt het je niet altijd om ze rustig te houden maar je kan bijvoorbeeld de tv uit doen en de computer afsluiten. Of je kan ze juist wel even tijd geven dat ze tv mogen kijken, zodat zij en jij ook even rust hebt. Al is het maar een half uurtje.
En als je informatie zoekt op internet/blogs, zoek dan alleen wat voor jou belangrijk is in het dagelijks leven en beperk dit.

Neem tijd voor gebed.

We doen vaak dingen op de automatische piloot, zonder veel na te denken.
En dat is juist wat je hoofd vol maakt.
Neem tijd tussen deze activiteiten.
Bid en als het mogelijk is sluit je je ogen, let je op je ademhaling ongeveer 5 minuten. Zo kan je lichaam het weer bijbenen met je gedachten.

Sta vroeg op voor rustig begin van de dag!

Door het op tijd opstaan in de ochtend, en dan rustig de dag te beginnen (ook op tijd naar bed gaan), geef je jezelf de tijd om de dag te beginnen met stilte. Bijvoorbeeld om te bidden, de bijbel te lezen voordat de dag weer gevuld wordt met werk, telefoontjes, e-mails, bezoekjes en de verplichte dingen. De vroege ochtenduren kunnen precies de juiste hoeveelheid van stilte zijn die de zeer gevoelige moeder nodig heeft.
Maar wat belangrijk is, op tijd naar bed gaan, de uren nemen die je nodig hebt. Niet dat je het gevoel hebt dat je de hele dag achter jezelf aan loopt.

Neem een “mijn” tijd in de week.

Je gezin en je werk is al druk genoeg en daarom is het belangrijk om een “me” time in te lassen naar een rustig niveau. Dat hoeft misschien maar een paar momenten te zijn in de week of 1 groter moment in de week. Wat voor jou het beste is. Maar probeer het wel te nemen.
Jij bent er ook als vrouw, vergeet dat niet!

Praat met je familie over je gevoeligheden.

Het is belangrijk dat als je een partner en kinderen hebt, zij ook weten dat je zeer gevoelig bent. Ze moeten weten dat als het te druk wordt of het is te lawaaierig en je vraagt of het even anders kan, dat ze begrijpen waarom. Of dat je vraagt of de kinderen even naar hun eigen kamer moeten gaan om daar verder te spelen.
En niet dat je een “zeurderige” moeder/partner bent omdat ze niet weten wat jou bezig houdt.

Ken je eigen grenzen en houd jezelf ook eraan door het instellen van deze grenzen.

Wanneer u een plaats om zich terug te trekken op momenten van overweldiging, is het belangrijk om die grenzen te houden. Laat mensen weten dat u zich terug in uw plek omdat je het gevoel overweldigd en je hoeft alleen maar vijf minuten stil op dit moment.
Wees ook eerlijk als je een keer niet na het werk met je collega’s wat wilt drinken of naar een feestje wilt gaan omdat het dan even te veel voor je is.

En belangrijk is dan ook: Zorg goed voor jezelf op een manier wat werkt voor jou!

Zelfzorg is heel belangrijk en de sleutel is te weten meer over jezelf en hoe je wilt meegaan in de menigte en of de familie. Wat geeft je rust? Het kan een hobby zijn, een wandeling of een boek lezen.
En bid ervoor.

Het van je af schrijven.

In een boek schrijven hoe je je voelt kan een positieve werking hebben om je emoties dingen los te laten.
Hoe meer je het verwerkt op wat voor manier ook, hoe minder angstig je je voelt elke dag in je leven als een gevoelige vrouw en/of moeder.

Maak intieme vriendschappen

Je hebt niet veel vriendinnen nodig. Je hebt alleen maar 1 of 2 intieme vriendinnen nodig waar je jouw verhaal aan kwijt kan en je kan zeggen hoe jij je voelt.
Het vinden van echte, eerlijke vrienden is niet makkelijk. Wees geduldig als je ernaar op zoek bent naar de juiste. En ook met dit onderwerp kijk niet te veel naar anderen die “naar eigen zeggen”, een hele waslijst “vriendinnen” hebben.

Christelijke boeken over Hooggevoeligheid

Een paar boeken die geschreven zijn vanuit christelijk perspectief zijn:

  • Hooggevoelige mensen, Leven tussen gave en kwetsbaarheid
  • Dr. Samuel Pfeifer uit de serie Praktisch en Pastoraal
  • Hooggevoeligheid als kracht
  • Annemarie Pfeiffer
  • Jolein Hendriks

PUUR hooggevoelig
Zelf heb ik het boek van Elaine Aron voor hsk en vind ik persoonlijk een heel duidelijk en praktisch boek.